רקע כללי:
החל מתאריך ה-1 ביולי 2023 והלאה, חובה להודיע על פרישה מעבודה באמצעות טופס 161 החדש.
הדיווח יתבצע בזמן פרישתם המוחלטת והסופית של העובדים, ובתנאי שנצברו עבורם סכומים וזכויות על תקופת עבודתם אצל המעסיקים מהם פרשו. זאת, בין אם הכספים משולמים על ידי המעסיקים ישירות ובין אם באמצעות קופות גמל שונות.
מהו טופס 161 החדש?
הטופס בנוי משלושה חלקים:
חלק א' – הודעת מעסיק – המעסיקים ידווחו את כל הפרטים ביחס לפרישת העובדים.
חלק ב' – הודעת עובד (במקום טופס 161א) – העובדים נדרשים למלא את בקשותיהם ביחס למענקים שהועמדו לרשותם (רצף קצבה/ רצף פיצויים וכו). חשוב מאוד להיעזר באיש מקצוע שמבין במיסוי קופות גמל/ פרישה כדי להבין את המשמעות וההשלכות של סימונים בחלק זה של הטופס.
חלק ג' – חישוב המעסיקים והנחיות לקופות הגמל (במקום חלק יא בטופס הישן שבו הפננו את העובד לקבל אישור מפקיד שומה לעניין קביעת החלק החייב/פטור ממס, פריסות מס וכו). ניתן להגיש את הבקשה לפקיד שומה באחת מן הדרכים הבאות:
דרך מערכת פניות של רשות המיסים בכתובת:
דרך האזור האישי (הזדהות האמצעות מספר ת.ז וכמה פרטי זיהוי בסיסיים המאפשרים הפקת סיסמא וגישה לאזור האישי ללא בעיה.
משרד פקיד השומה – ניתן להגיע לפקיד השומה בתאום מראש דרך הכתובת הבאה:
לאחר שהמעסיקים ימלאו את חלק ג', עליהם למסור את הטופס לפקיד השומה, לעובדים או לשאיריהם, או למי מטעמם.
ישנן מערכות שכר המציעות פתרונות לטופס 161 החדש- אתייחס לפתרונות והבדלים בין מערכות בהמשך כאשר אסיים להבין את המשמעויות.
אעדכן בהמשך אודות התפעול השוטף של נושא להלן, כי אין חכם כבעל ניסיון!